Érdekképviselet

A Társadalmi Vállalkozások Országos Szövetsége  a magyarországi társadalmi vállalkozások  hivatalosan elismert érdekképviselete.

A szövetségünk létrehozásakor elsődlegesen célunk volt, hogy létrehozzunk egy olyan közösséget amiben a hazai társadalmi vállalkozások megoszthatják a jó gyakorlataikat és megvitathatják az őket legjobban érintő külső hatásokat.

A szociális gazdaságban működő cégek idehaza ugyanolyan gazdálkodást folytatnak és ugyanolyan szabályozás alá esnek mint bármilyen más gazdálkodó szervezet, így ugyanúgy hozzájárulnak a nemzetgazdaság fejlődéséhez mint bármelyik másik vállalkozás. Ezzel együtt többlet felelősséget vállalnak magukra, hiszen nem azt tűzték ki egyedüli célként maguk elé, hogy a vállalkozás tulajdonosainak hasznot termeljenek, hanem hogy a nyereségből egy  társadalmi missziót támogassanak.

Olyan helyi kezdeményezések, amelyek a nehezen elhelyezhető emberek integrálását látják el a munka világába, foglalkoztatást, szakmai tudásuk fejlesztését és tanácsadást kínálva számukra. Jellemzőik, hogy a közösségi és a piaci szektor között működnek, a magán- és állami intézmények által nem teljesített helyi szükségletek kielégítésére jönnek létre, új munkahelyeket teremtenek, jövedelmet termelnek, hosszú távú céljuk az önfinanszírozóvá válás.

Szövetségünk célja a magyar társadalmi vállalkozások és munkaadók, ezen keresztül a magyar gazdaság sikeres működésének támogatása, elősegítése. Tevékenységünket szakmai alapokon nyugvó érdekképviselet, a szervezetek igényei alapján létrehozott üzleti szolgáltatások nyújtása és vállalkozásfejlesztési programok működtetése. Társadalmi misszióként önkéntes programokat, tréningeket  szervezünk, évente elismerésben részesítjük a legkiválóbb tagjainkat. Mindezzel a TAVOSZ   erős és stabil közösséget kínál tagjainak.

  

 

Mi számít társadalmi vállalkozásnak?

Jelenleg a hazai szabályozás nem definiálja a társadalmi vállalkozás fogalmát, jellemzően különböző pályázati kiírásokban találkozhatunk olyan feltételrendszerekkel amik kísérletet tesznek ennek a szektornak a körülírására. 

Szövetségünk azon dolgozik, hogy a társadalmi vállalkozások megfelelően azonosíthatók legyenek, függetlenül a szervezet jogi formájától.  Szeretnénk kiemelni és elismerni azokat a cégeket akik kimagasló minőségű terméket vagy szolgáltatást állítanak elő a legkülönbözőbb célcsoportok lehetőségeinek javítása céljából.  Azért lobbizunk a legkülönbözőbb szinteken a döntéshozóknál, hogy csak azok a szervezetek viselhessék a társadalmi vállalkozás címkét akiket elsődlegesen valamilyen társadalmi cél vezérel (jellemzően hátrányos helyzetűek foglalkoztatása, karitatív) a működésükben, piacképes termékek vagy szolgáltatások előállítására képesek és a profitot visszaforgatják a társadalmi cél elérésére.

Ezt a három alapfeltételt támasztjuk azok elé a szervezetek elé akik szeretnének  csatlakozni a szövetségünk tagságába , ezzel erősítve a tagság profilját.

 

Szövetségünk egyik fő célkitűzése a társadalmi vállalkozások fenntartható működésének elősegítése.

A magyarországi társadalmi vállalkozások jelentős hányada él azokkal a lehetőségekkel amit hazai és EU-s pályázatok nyújtanak. Ezek a kiírások jellemzően arra ösztönzik a pályázókat, hogy olyan projekt alapú, határozott idejű tevékenységekre szánjanak pénzügyi és humán erőforrásokat, amik nem feltétlenül illenek a szervezet hosszútávú terveibe.

Azért lobbizuk, hogy a társadalmi vállalkozások többlet hozzáadott értékét felismerve a piaci és állami szereplők megrendelésekkel, vásárlással és a beszállítói körbe bekapcsolással segítsék a szektor fenntartható működését. 

A jogi keretrendszer már hazánkban is adott hozzá, hogy például állami vagy önkormányzati közbeszerzések kiírásánál előnyt élvezhessenek a társadalmi vállalkozások, azonban napjainkban a kiírásokban nem vagy csak nagyon korlátozottan jelennek meg ezzel kapcsolatos előnyök. Külföldi partnereinken keresztül sok olyan pozitív példát láttunk, ahol a közbeszerzések elkülönített hányadát kifejezetten társadalmi vállalkozások részére tették elérhetővé, ezzel folyamatos munkát biztosítva helyi munkavállalóknak akik ezzel igazán hasznos tagjai lehetnek a társadalomnak. Az sem utolsó szempont, hogy ha helyi vállalkozásokat bízunk meg ezekkel a munkákkal a rövidebb ellátóláncnak köszönhetően a környezetünkre is kisebb terhet jelentenek ezek a folyamatok.

Célunk hogy felhívjuk  a figyelmet a szociális gazdaságban rejlő potenciálra és arra a lehetőségre, hogy egyszeri adományok helyett rendszeres megrendelésekkel jobb helyzetbe hozhatjuk a helyi gazdaságot.



Társadalmi vállalkozások elismertetése

A társadalmi hatás értékének megismertetése

Mi számít társadalmi vállalkozásnak?

Jelenleg a hazai szabályozás nem definiálja a társadalmi vállalkozás fogalmát, jellemzően különböző pályázati kiírásokban találkozhatunk olyan feltételrendszerekkel amik kísérletet tesznek ennek a szektornak a körülírására. 

Szövetkezetünk azon dolgozik, hogy a társadalmi vállalkozások megfelelően azonosíthatók legyenek, függetlenül a szervezet jogi formájától.  Szeretnénk kiemelni és elismerni azokat a cégeket akik kimagasló minőségű terméket vagy szolgáltatást állítanak elő a legkülönbözőbb célcsoportok lehetőségeinek javítása céljából.  Azért lobbizunk a legkülönbözőbb szinteken a döntéshozóknál, hogy csak azok a szervezetek viselhesség a társadalmi vállalkozás címkét akiket elsődlegesen valamilyen társadalmi cél vezérel (jellemzően hátrányos helyzetűek foglalkoztatása, karitatív) a működésükben, piacképes termékek vagy szolgáltatások előállítására képesek és a profitot teéjesen visszaforgatják a társadalmi cél elérésére.

Ezt a három alapfeltételt támasztjuk azok elé a szervezetek elé akik szeretnének csatlakozni a szövetségünk tagságába, ezzel erősítve a tagság profilját.



Fenntartható szociális gazdaság

Egy visszatérő vásárló többet ér, mint az egyszeri adomány

Szövetségünk egyik fő célkitűzése a társadalami vállalkozások fenntartható működésének elősegítése.

A magyarországi társadalmi vállalkozások jelentős hányada él azokkal a lehetőségekkel amit hazai és EU-s pályázatok nyújtanak. Ezek a kiírások jellemzően arra ösztönzik a pályázókat, hogy olyan projekt alapú, határozott idejű tevékenységekre szánjanak pénzügyi és humán erőforrásokat, amik nem feltétlenül illenek a szervezet hosszútávú terveibe.

Szövetségünk a pályázati rendszer mellett azért lobbizik, hogy a társadalmi vállalkozások többlet hozzáadott értékét felismerve a piaci és állami szereplők megrendelésekkel, vásárlással és a beszállítói körbe bekapcsolással segítsék a szektor fenntartható működését. 

A jogi keretrendszer már hazánkban is adott hozzá, hogy például állami vagy önkormányzati közbeszerzések kiírásánál előnyt élvezhessenek a társadalmi vállalkozások, azonban napjainkban a kiírásokban nem vagy csak nagyon korlátozottan jelennek meg ezzel kapcsolatos előnyök. Külföldi partnereinken keresztül sok olyan pozitív példát láttunk, ahol a közbeszerzések elkülönített hányadát kifejezetten társadalmi vállalkozások részére tették elérhetővé, ezzel folyamatos munkát biztosítva helyi munkavállalóknak akik ezzel igazán hasznos tagjai lehetnek a társadalomnak. Az sem utolsó szempont, hogy ha helyi vállalkozásokat bízunk meg ezekkel a munkákkal a rövidebb ellátóláncnak köszönhetően a környezetünkre is kisebb terhet jelentenek ezek a folyamatok.

Célunk hogy felhívjuk  a figyelmet a szociális gazdaságban rejlő potenciálra és arra a lehetőségre, hogy egyszeri adományok helyett rendszeres megrendelésekkel jobb helyzetbe hozhatjuk a helyi gazdaságot.